탤런트 에이전시 WME가 암호화폐로 확장하는 방법 | TRENUE
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탤런트 에이전시 WME가 암호화폐로 확장하는 방법

How Talent Agency WME Is Expanding Into Crypto

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1898년에 설립된 WME는 영화, 음악, 텔레비전, 코미디, 책, 예술, 연극 등 거의 모든 문화 분야에 걸쳐 재능 있는 사람들의 명단을 보유하고 있습니다. 그리고 2021년에는 새로운 수직 암호화를 포함하도록 범위를 확장했습니다.

웹3의 영향은 궁극적으로 “인터넷의 부상이 인류를 완전히 변화시킨 방식과 매우 유사할 것”이라고 WME의 디지털 전략 책임자이자 웹3의 포용을 이끈 파트너인 Chris Jacquemin은 말합니다. Jacquemin의 감시 하에, WME는 50명 이상의 웹3 제작자와 계약을 체결했으며, 현재 Mack Flavelle(NBA Top Shot 뒤에 있는 회사인 Dapper Labs의 공동 설립자), AI(인공지능) 아티스트 Claire Silver 및 가명 NFT 아티스트 PULEOCIOUS를 포함하는 다양한 로스터를 구축했습니다.

이 인터뷰는 CoinDesk의 Culture Week의 일부입니다. Chris Jacquemin은 4월 코인데스크 컨센서스 페스티벌의 연사입니다.

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“저는 항상 데이터와 미디어 동향을 평가해 왔습니다.”라고 연구 분야에서 경력을 시작했으며 DVR에서 YouTube에 이르기까지 소셜 미디어의 부상에 이르기까지 초기 단계의 기술 동향을 파악하는 데 일가견이 있는 Jacquemin은 말합니다. 수년 전 Jacquemin은 회사의 디지털 미디어 사업을 시작하여 팟캐스터, e스포츠 게이머, 웹2 크리에이터 등과 계약을 체결했습니다.

그리고 Jacquemin은 Web3의 잠재력을 보았습니다. 그는 10여 년 전 비트코인(BTC)을 발견했고(아쉽게도, 그는 그 당시 어떤 것도 살 만큼 “기술에 정통하지” 않았다고 말한다) 수년 동안 그 분야에 대해 궁금해했습니다. 2020년, 그는 동료들에게 “NFT에 대해 들어본 적이 있나요?”와 같은 질문을 했습니다 대부분은 그러지 않았어요. 하지만 그는 WME의 젊은 직원들이 보조자들과 마찬가지로 암호화를 구입하고 위조할 수 없는 토큰을 거래하고 있다는 것도 알고 있었습니다. 그는 세대교체를 느꼈습니다.

2년 이상이 지난 지금, WME는 암호화된 겨울 동안에도 기존 고객과 함께 Web3 협업 작업을 하는 인재와 계약을 계속하고 있습니다. (이것이 규모의 이점입니다. 새로운 Web3 클라이언트는 WME의 “레거시” 클라이언트가 Web3에 들어가는 것을 도울 수 있으며, WME의 전통적인 부문은 Web3 클라이언트를 위한 새로운 놀이터를 제공할 수 있습니다. 이기다/이기다.)

WME는 심지어 Web3 개발자들과 계약을 맺고 있는데, Jacquemin은 그들을 창작자들이 그들의 비전을 달성하도록 도울 수 있는 거의 “프로듀서”라고 생각하기 때문입니다. “개발자 생태계를 이해하는 것은 진정한 가치가 있습니다.”라고 창의적인 재능을 계약하는 것이 무엇을 의미하는지에 대한 경계를 넓히고 있는 Jacquemin은 말합니다. 그는 왜 WME가 Web3를 채택했는지, 동료들에게 어떻게 설명하는지, 왜 그가 암호화폐 겨울에 대해 너무 신경 쓰지 않는지, 그리고 왜 그가 “이 분야에서 내 경력의 과도한 부분”을 쓰고 있는지에 대해 털어놓습니다

인터뷰는 명확성을 위해 축약되고 가볍게 편집되었습니다.

WME가 Web3에 진입하는 아이디어를 처음으로 탐구한 것은 언제입니까?

자크민입니다: 그것은 사실 2020년 가을이었습니다. 제 배경은 연구 분야이기 때문에 많은 소비자 동향과 행동 동향에 집착합니다. 2020년에 제가 본 것은 대유행 기간 동안 모든 사람들이 집에 있었고 수집 시장이 폭발적으로 증가했다는 것입니다. 운동화, 동전, 트레이딩 카드, 우표, 뭐든지 말씀하세요. 그리고 모든 사람들은 고립감을 느꼈습니다. 공동체와 연결성에 대한 갈증이 있었습니다.

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그리고, 동시에, 암호화폐가 불붙었습니다. 그래서 마치 이 완벽한 폭풍처럼 느껴졌어요. 2020년 말까지 NFT 매출이 약 3억 달러가 될 것이라는 데이터 보고서를 우연히 발견했습니다.

그것은 제가 유튜브가 시작되었을 때, “이것은 우리가 본 비디오 중에서 가장 파괴적인 일이 될 것입니다.”와 같은 선언을 했던 것을 상기시켰습니다 느낌이 비슷했어요. 우리는 새로운 파일 형식과 수집 가능한 자산 구조의 출현을 목격하고 있었습니다. 그리고 그것은 제가 생각했던 세대교체와 관련이 있습니다. 마치, “좋아요, 이 모든 것들이 합쳐지고 있어요. 실제 상황이라고요. 갑시다.”

내부적으로 어떻게 동료들에게 그 아이디어를 제안했나요?

저는 이렇게 설명하고 있었습니다. “여러분이 제가 전에 여러번 말했던 것처럼, 기술은 창조자들이 새로운 플랫폼과 장치와 도구를 사용하여 이야기를 할 수 있게 해줍니다. 따라서 이것은 고객이 그림을 그리고 놀 수 있는 또 다른 캔버스일 뿐입니다.”

우리는 이 관점에서 이야기를 다른 매체로 전달하고 다른 공동체에 도달할 수 있는 기회를 얻었습니다.

똑똑하군요. 하지만 이것이 항상 쉬운 판매는 아니었던 것 같아요. 당신은 어떤 종류의 반발을 받았나요?

사람들이 말한 한가지는, “이것이 유행인가요? 이것이 사라질 것인가요?” 우리는 그것을 조금 가지고 있었습니다.

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“우리가 여기서 뭘 만들지도 모르겠어요. 창의적인 프로젝트로서 이것은 어떻게 보입니까?” 그건 큰 일이었어요. 그리고 그 당시에는 환경적인 반발과 같은 더 이상 보편적이지 않은 많은 다른 문제들이 있었습니다.

반대 의견을 어떻게 극복하셨나요?

제가 평판이 좋은 것 중 하나는 많은 기술적 발언을 제거하는 것이라고 생각합니다. 그래서 NFT의 경우, 그것은 “이것들을 디지털 수집품으로 이야기합시다.”입니다 그리고 저는 그들에게 말했습니다. “이것은 여러분이 전에 본 적이 있는 주제입니다. 여러분이 구입했을 수도 있는 희귀한 포트나이트 스킨이나 이베이에서 불법적으로 일어나고 있는 월드 오브 워크래프트 2차 시장과 다르지 않습니다. 우리는 전에 이것을 본 적이 있습니다. 그리고 이것들은 친숙한 주제이기 때문에 이러한 새로운 발전을 뒷받침하는 기술이 사라지지 않고 있습니다.”

자세히 읽어 보십시오: 웹3 애니메이션 프로젝트 ‘The Gimmicks’가 암호화된 겨울을 어떻게 견뎌내나요

그리고 저는 그들에게 인터넷의 증가가 인류와 정보에 대한 우리의 접근을 세계적인 규모로 완전히 변화시킨 방식과 매우 유사할 것이라고 말하고 싶습니다. 소셜 미디어의 증가는 세계 인구가 공통 관심 영역을 통해 연결할 수 있도록 했습니다. 이것은 그것의 또 다른 물결입니다. 그래서 어떻게 웹3가 예술가 팬클럽이나 수집품과 같은 분야에서 우리가 이미 하고 있는 많은 일들을 보완하는지 생각해 봅시다.

어떻게 뛰어들었어요?

글쎄요, 우리가 대퍼 랩의 초기 투자자가 되기 몇 년 전에 말이죠. 하지만 2020년에는 웹3를 대표하는 목록이 없었습니다. 그리고 제가 계속 본 패턴은 Beeple, FLEWOCiUS, XCOPY와 같은 특정 아티스트들과 연관된 수많은 프로젝트의 성공이었습니다.

그리고 이것은 어떤 면에서 쇼러너 없이는 텔레비전 쇼를 만들지 않거나 영화 제작자 없이는 영화를 만들지 않는 것과 다르지 않다는 것이 매우 분명해졌습니다. 저는 시각 예술가가 이 프로젝트들의 성공에 중심이 되는 것의 중요성을 보았습니다. 그래서 만약 여러분이 웹3에 들어가고자 하는 운동선수, 음악가, 이야기꾼이라면, 여러분은 커뮤니티를 구축하고, 창조적인 프로젝트를 구축하고, 이 공간에서 가치를 구축한 이력이 있는 이러한 [웹3] 시각 예술가들과 파트너가 되는 것을 정말로 생각해야 합니다. 그리고 그들을 파트너로 보기 위해서는 적은 비용을 지불할 수 있는 사람으로 보지 마세요.

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이것은 여러분이 텔레비전 쇼나 영화를 만드는 방법과 매우 유사합니다. 그래서 2021년 첫 몇 달 동안, 우리는 맥 플래벨과 퓨오시우스 같은 사람들을 식별하기 시작했습니다. 우리는 “좋아요, 우리는 그들과 계약하고 그들을 대표할 선수 명단을 만들어야 해요. 그리고 이 새로운 영역에서 더 많은 프로젝트를 통합하고 있기 때문에 이것이 도움이 될 것입니다.”

재밌는. 따라서 Web3 클라이언트에 서명하는 것은 현재 클라이언트가 Web3에 들어가는 데도 도움이 됩니다. 똑똑하네요. 당신이 가장 좋아하는 성공 사례는 무엇인가요?

제 생각에 더 최근의 것은 Scottie Pippen을 Web3 공간으로 끌어들이는 것입니다. 이것은 정말 긍정적인 반응을 얻었고, 꽤 잘 되었습니다. Scottie와 파트너가 된 Orange Comet은 프로젝트에 대해 정말 사려 깊고 창의적인 견해를 가지고 있었습니다. Scottie는 전체적으로 공간에 대해 매우 흥분했습니다.

그리고 짐 캐리를 거기에 끌어들이는 것도 그렇고요. 매우 성공적인 영화배우일 뿐만 아니라, 그는 화가이고 그의 작품에 진정으로 열정적입니다. 그래서 우리는 그와 함께 일했고 SuperRare(암호 예술 및 NFT 마켓플레이스)와 파트너 관계를 맺었습니다. 저는 그것이 예술가를 올바른 방법으로 우주로 데려온 좋은 예였다고 생각합니다. 그는 자신의 예술품을 내놓기만 하는 것이 아니라 먼저 수집하는 것으로 시작했습니다. 우리는 그것이 정말 자랑스럽습니다.

아티스트부터 개발자, 창립자에 이르기까지 다양한 웹3 클라이언트에 서명하셨습니다. 저는 시각 예술가가 어떻게 말이 되는지 알 수 있습니다. 그것은 기획사가 일반적으로 서명하는 창의적인 재능과 같은 느낌입니다. 하지만 개발자들과 계약할 줄은 몰랐어요?!

네, 그래서 흥미롭군요. 저는 그 범주에 속하는 사람들이나 그 범주에 속하는 회사들을 본질적으로 생산자로 생각합니다.

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제가 새로운 기술을 볼 때, 저는 우리의 [전통적인] 고객들에게 새로운 기술을 이야기를 할 수 있는 기회로 묘사합니다. 이 분야에는 약간의 기술적 장벽이 있습니다. 예를 들어, 생성 예술과 같은 것을 보면, 코딩 측면이 있습니다. 네, 시각적인 디자인과 미적으로 보기 좋은 것을 만들어야 합니다. 하지만 생성 출력을 생성하는 코딩 요소도 있습니다. 또는, 제가 Transient Labs에 대해 공유한 예에서, 예술 프로젝트에 기술적인 역동적인 측면을 가져오는 것은 종종 시각 예술가가 본질적으로 할 줄 아는 것이 아닙니다. 아니면 운동선수나 음악가, 그런 문제에 대해서요.

따라서 잠재적인 창의적 개념을 뒤엎고 실제로 훨씬 더 기술적인 배경을 가진 파트너나 제작자가 있다는 것을 깨닫는 것입니다. 그것은 우리가 한 초기의 관찰이었습니다. 왜냐하면 제가 웹3를 축소하고 이야기할 때, 저는 게임, 메타버스, 인공지능 그리고 많은 기술들을 포함하고 있기 때문입니다. 즉, 서로 다른 환경에서, 그리고 서로 다른 플랫폼에서 구축하는 방법을 이해하는 것입니다. 주변에 존재하는 개발자 생태계를 이해하고 트랜지션과 같은 회사를 대표할 수 있는 방법을 찾는 것은 진정한 가치가 있습니다. 우리가 소개 지향적인 관계를 맺고 일종의 전략적 파트너십을 만들 수 있는 곳입니다.

에이전트의 서명을 희망하는 웹3 크리에이터들에게 어떤 조언을 해주시겠습니까? 무엇을 찾고 계시나요?

우리가 찾는 것은 독특한 스토리텔링입니다. 그리고 여기서 독특한 단어는 다른 프로젝트를 모방한 것처럼 보이는 프로젝트들이 많기 때문입니다.

그래서 우리는 창조적인 독특함과 전략적인 독특함을 모두 찾고 있습니다. 당사의 고객 Gmoney가 9dcc 의류 컬렉션으로 해 온 것은 매우 독특하고 혁신적이며 커뮤니티 전체에서 매우 사려 깊은 일입니다. 그리고 만약 제가 그를 대표하지 않고 그가 무엇을 하는지 보았다면, 그는 우리가 쫓아야 할 명백한 목표가 될 것입니다.

웹3와의 작업이 암호화 겨울의 영향을 어떻게 받았습니까? 어떻게 대처하셨나요?

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제가 하고 싶은 말이 몇 가지 있습니다. 하나는, 우리는 주식과 인플레이션 그리고 금리 상승과 함께 더 넓은 금융 시장에서 분명히 세계적인 도전을 목격했다는 것입니다. 그리고 경기 침체는 주기적입니다. 경기가 하강하고 회복 기간이 있을 거예요. 그것이 얼마나 오래 걸릴지 예측할 수 없지만, 저는 이것이 단지 일련의 다른 거시 경제 주기의 일부라는 사실에 위안을 느낍니다. 그리고 저는 그것이 이 공간에 영향을 미치는 것이라고 생각합니다.

두 번째 말은요?

블록체인 기술의 폐해를 뒷받침하는 체계적인 문제는 없다고 봐도 무방할 것 같습니다.

정확히 무슨 뜻이에요?

FTX에서 있었던 일은 루나와 있었던 일과는 다릅니다. 그리고 그것은 3AC에서 일어났던 것과는 어느 정도 다릅니다. 하지만 이 모든 것들은 “크립토는 화장실에 있고, 여기서 할 일은 없다”라는 클릭베이트 헤드라인을 추가합니다

그리고 어떤 면에서, [겨울로의 암호화]가 이 공동체의 이익을 위해 한 일은 누가 여기에 머물 것인지를 밝혀주는 것입니다. 자금이 풍부하고 운영이 잘 되고 내부적으로 기업가 정신이 강하며 여전히 고객과 파트너십 거래를 하는 데 관심이 있는 회사는 어디입니까? 장기적으로 이것을 연주하는 것은 정말 중요합니다. 이것은 우리가 이야기하고 있는 일회성 거래가 아니다.

이것은 이 범주에 대한 약속을 하는 것입니다. 제 생각에 그 진술은 과도하게 사용된 것 같지만, 지금은 구축해야 할 때입니다. 기술 유니콘의 수를 보면, 대부분 약세 시장에서 만들어졌습니다. 저는 그 점에서 많은 위안을 얻습니다. 이것이 제가 개인적으로 그 공간에 투자하고, 그 공간에 모으는 이유입니다. 그리고 제 경력의 과도한 시간을 이 분야에서 보내고 있습니다. 저는 암호화 겨울에 순진하지는 않지만, 또한 제가 어디서 무대를 떠났는지에 대해서도 관심이 없습니다.

우리 둘이에요! 크리스에게 감사드리며, 앞으로 행운을 빌어요.

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Denzel Washington. Ben Affleck. Serena Williams. Tina Fey. Rihanna. These are the types of names that are represented by WME (William Morris Endeavor), an elite talent agency that runs a good chunk of Hollywood.

Founded in 1898, WME has a roster of talent across nearly every branch of culture – film, music, television, comedy, books, art, theater. And in 2021, the firm expanded its scope to include a new vertical: crypto.

The impact of Web3, ultimately, is “going to be very similar to the way that the rise of the internet completely changed humanity,” says Chris Jacquemin, head of digital strategy of WME and the partner who led the firm’s embrace of Web3. Under Jacquemin’s watch, WME has signed more than 50 Web3 creators, building an eclectic roster that now includes Mack Flavelle (co-founder of Dapper Labs, the company behind NBA Top Shot), AI (artificial-intelligence) artist Claire Silver and pseudonymous NFT artist FEWOCiOUS.

This interview is part of CoinDesk’s Culture Week. Chris Jacquemin is a speaker at CoinDesk’s Consensus festival in April.

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“I’ve always evaluated data and media trends,” says Jacquemin, who began his career in research and has a knack for spotting trends in tech on the early side – from DVRs to YouTube to the rise of social media. Years ago, Jacquemin started the firm’s digital media business, which led to signing podcasters, esports gamers, Web2 creators and others.

And Jacquemin saw the potential with Web3. He discovered bitcoin (BTC) over a decade ago (alas, he says he wasn’t “tech savvy” enough to buy any at the time) and had been curious about the sector for years. In 2020, he asked his colleagues things like, “Have you ever heard of an NFT?” Most hadn’t. But he also knew that younger employees at WME, like assistants, were buying crypto and trading non-fungible tokens. He felt a generational shift.

Over two years later, WME continues to sign talent – even during crypto winter – who often works with existing clients on Web3 collaborations. (This is the benefit of scale. New Web3 clients can help WME’s “legacy” clients get into Web3, and the traditional arm of WME can offer new playgrounds for the Web3 clients. Win/win.)

WME is even signing Web3 developers, as Jacquemin thinks of them almost as “producers” who can help creators fulfill their vision. “There’s real value in understanding the developer ecosystem,” says Jacquemin, who is pushing the boundaries of what it means to sign creative talent. He opens up about why WME has embraced Web3, how he explains it to his colleagues, why he’s not too concerned about crypto winter and why he’s spending “an inordinate amount of my career in this area.”

Interview has been condensed and lightly edited for clarity.

When did you first explore the idea of WME getting into Web3?

Jacquemin: It was actually in the fall of 2020. My background is in research, so I really obsess over a lot of consumer trends and behavioral trends. And what I was seeing in 2020 was that everybody’s at home during the pandemic and the collecting market exploded. Sneakers, coins, trading cards, stamps, you name it. And everybody was feeling isolated. There was a thirsting for community and connectivity.

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And, in parallel, crypto was on fire. So it felt like this perfect storm. I stumbled on a data report that suggested that by the end of 2020, there would be roughly $300 million in NFT sales.

It reminded me of how when YouTube launched, I had made this proclamation like, “This is going to become the most disruptive thing to happen in video we’ve ever seen.” This felt similar. We were seeing the emergence of a new file format and collectible construct of assets. And it tied into a generational shift that I thought was happening. It felt like, “Okay, this is all coming together. This is real. Let’s go.”

How’d you pitch the idea internally, to your colleagues?

I was explaining that, “Much like you’ve heard me say many times before, technology allows creators to tell stories, using these new platforms and devices and tools. So this is just another canvas for our clients to paint on and to play in.”

We really came at it from this point of view as an opportunity to tell stories in a different medium and reach a different community.

Smart. But I’m guessing this wasn’t always an easy sell. What kind of pushback did you get?

One thing people said was, “Is this kind of a fad? Is this going to be something that goes away?” We had a little bit of that.

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There was certainly a little bit of, “I don’t even understand what we’d be making here. What does this look like as a creative project?” That was a big one. And there were a lot of other issues at the time that are no longer as prevalent, such as the environmental pushback.

How’d you overcome the objections?

I think one of the things that I have a good reputation for is removing a lot of the technical speak. So for NFTs, it’s, “Let’s just talk about these as digital collectibles.” And I’d tell them, “This is a theme that you’ve seen before, no different than the rare Fortnite skins that you might have bought or the World of Warcraft secondary market that was happening illegally on eBay. We’ve seen this before. And because these are familiar themes, the technology that underpins these new developments is not going away.”

Read more: How Web3 Animation Project ‘The Gimmicks’ Survives a Crypto Winter

And I would tell them that it’s going to be very similar to the way that the rise of the internet completely changed humanity and our access to information on a global scale. The rise of social media allowed for the world’s population to connect over common areas of interests. This is another wave of that. So let’s think about how it [Web3] complements a lot of the work that we’re already doing in these areas: artist fan clubs, merch as collectibles.

How’d you guys jump in?

Well, a few years before we were early-stage investors in Dapper Labs. But in 2020 there was nothing on our roster that represented Web3, if you will. And the pattern I kept seeing was that the success of so many projects tied back to particular artists, such as Beeple or FEWOCiOUS or XCOPY.

And it became very clear that this is no different, in a way, than how you wouldn’t make a television show without a showrunner or you wouldn’t make a movie without a filmmaker. I saw the importance of the visual artist to be central to the success of these projects. So if you are an athlete or a music artist or a storyteller looking to get into Web3, then you should really think about partnering with these [Web3] visual artists who have a track record of building communities, in building creative projects and certainly building value in this space. And to look at them as partners, not look at them as somebody that you can pay a small fee.

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It’s very analogous to how you would put together a television show or a film. So over the course of the first few months in 2021, we began to identify people like Mack Flavelle and FEWOCiOUS. We said, “Okay, we should go sign them and build up a roster to represent them. And this will then help us as we’re putting more projects together in this new area.”

Interesting. So signing Web3 clients also helps your current clients get into Web3. Smart. What are some of your favorite success stories?

I think a more recent one is bringing Scottie Pippen into the Web3 space. This was met with a really positive reception, and it has done quite well. Orange Comet, who we partnered Scottie with, had a really thoughtful and creative take on the project. Scottie got really excited about the space overall.

And also getting Jim Carrey into it. In addition to being a highly successful movie star, he’s a painter and is genuinely passionate about his artwork. So we worked with him and partnered with SuperRare (a crypto art and NFT marketplace). I think it was a good example of bringing an artist into the space in the right way. He started by collecting first, as opposed to just putting out his own art. We feel really proud about that one.

You’ve signed such a wide range of Web3 clients, from artists to developers to founders. I can see how a visual artist makes sense – that feels like the kind creative talent that an agency typically signs. But I wouldn’t have guessed you’d be signing … developers?!

Yeah, so it’s interesting. I think of people that fall into that category, or companies that fall into that category, as essentially producers.

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When I look at new technologies, I describe them to our [traditional] clients as opportunities to tell stories. In this area, there is a bit of a technical barrier. So if you look at something like generative art, for example, there’s a coding aspect to it. Yes, you need to make a visual design and something aesthetically pleasing. But there’s also a coding component to creating the generative output. Or, in the example I shared about Transient Labs, bringing a technical dynamic aspect to an art project is often not something that the visual artist inherently knows how to do. Or an athlete or music artist, for that matter.

So it’s just working backwards off a potential creative concept, and realizing that there are actually some partners – or producers, if you will – that happen to have a much more technical background. It was an early observation that we made. Because when I zoom out and I talk about Web3, I’m including gaming and the metaverse and AI and a lot of these technologies. So it’s understanding how to build in these different environments and across these different platforms. There’s real value in understanding the developer ecosystem that exists around it, and identifying ways to either represent those companies, like Transient, or where we’ve got some referral-oriented relationships and can create some sort of a strategic partnership.

What advice would you give Web3 creators who are hoping to get signed by an agent? What are you looking for?

What we look for is unique storytelling. And unique is the operative word here, because there are a lot of projects that seem to copy other projects.

So we’re looking for both creative uniqueness and also strategic uniqueness. What our client Gmoney has been doing with his 9dcc apparel collection – this is highly unique, super innovative and really thoughtful around the community. And if I wasn’t representing him and I saw what he was doing, he would absolutely be an obvious target for us to go after.

How has your work with Web3 been impacted by crypto winter? And how have you handled it?

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There are a couple things that I tend to say. One is, we’ve obviously seen a global [challenge] in broader financial markets, with equities and with inflation and rising interest rates. And economic downturns are just cyclical. We’ll have the downturn, then there’ll be a recovery period. I can’t predict how long that will be, but I take comfort in the fact that this is just part of a series of different macroeconomic cycles. And I think that’s largely what’s affecting this space.

And the second thing you say?

I think it’s safe to say that there’s no systemic issue that underpins blockchain technology to its detriment.

What do you mean exactly?

What happened at FTX is different than what happened with Luna. And to some extent, it’s different than what happened at 3AC. Yet all these things add to the clickbaity headline of “crypto’s in the toilet, and there’s no business to be done here.”

And in some ways, what [crypto winter] has done to the benefit of this community is to really shine a light on who’s here to stay. Which companies are well-funded, well -run, have strong entrepreneurship inside of them and are still interested in doing partnership deals with our clients? It’s really important to play this for the long haul. This is not a one-and-done transaction that we’re talking about.

This is about making a commitment into this category. I think the statement is overused, but this is the time to build. And if you look at the number of tech unicorns, the majority of them were built in a bear market. I take a lot of comfort in that. It’s why I’ve personally invested into the space and collect in the space, and am really spending an inordinate amount of my career in this area. I’m not naive to the crypto winter, but I’m also not concerned to where I’ve exited stage left.

That’s two of us! Thanks Chris, and best of luck going forward.

// Run Ex.co Script and mid-article placement (function (d, s, n) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; js = d.createElement(s); js.className = n; js.src = “//player.ex.co/player/4c49b82f-103d-41ce-9191-ffa4d1f737fb”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, ‘script’, ‘exco-player’)); // Ex.co placeholder div var element = document.getElementsByClassName(‘video-placeholder’)[0]; var excoDiv = document.createElement(‘div’); excoDiv.id = ‘4c49b82f-103d-41ce-9191-ffa4d1f737fb’; if (element && document.getElementById(‘4c49b82f-103d-41ce-9191-ffa4d1f737fb’) == undefined) { element.append(excoDiv); }

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